NOWE STACJE PRASKIEGO METRA

metro w pradze praga zwiedzanie przewodnik po pradze nowe stacje metra praskiego

Otwarte 6.4.2015 – 4 nowe stacje praskiego metra. Odkrywam je dla was, włącznie z „bramą Pragi”. 

Chyba łatwo się zorientować, że jestem fanem praskiego metra. Czekałem na nowe stacje, jak czekam na wszystkie nowości, zmiany, udogodnienia, czy ingerencje w przestrzeń publiczną. 4 nowe stacje nie stanowią rewolucji w moim sposobie poruszania się po Pradze, nie zmieniają akurat moich ścieżek, ale dla wielu Prażan, to musiał być ważny, świąteczny poniedziałek.

Chodzi o przedłużenie linii A (linia zielona). Pojawiły się stacje: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol.  Ponad 6 km nowego odcinka – ze szpitala na Motolu (i okolicznych osiedli) do centrum można dotrzeć w 15 min.

A więc stacja metra Dejvická nie jest już pierwszą i ostatnią stacją, z którą mają do czynienia podróżni (jadąc od strony lotniska lub na nie wracając). Teraz „bramą Pragi” jest stacja Nádraží Veleslavín. To o niej mówiło się ostatnio najwięcej w kontekście braku ruchomych schodów na powierzchnię. Z samego peronu dojedziecie na górę 2 eskalatorami, trzeba jednak pokonać jeszcze schody prowadzące z westybulu. Podróżnym z ciężkimi bagażami pomagają tragarze. Informacja o tych „niedogodnościach” obiegła zagraniczną prasę, choć w Pradze traktowano ją na początku kwietnia jako primaaprilisowy żart.

Czy podróż na praskie lotnisko jest teraz szybsza? Redaktorzy iDNES.cz sprawdzili. Przejechali trasę ze stacji metra Dejvická – w „starym stylu” autobusem nr 119. Po otwarciu nowych stacji metra do autobusu wsiedli dopiero na stacji Nádraží Veleslavín. Wynik: przejazd z wykorzystaniem nowej trasy trwał o 5 minut dłużej. Oczywiście – trzeba wziąć pod uwagę, że to dopiero początkowy etap funkcjonowania nowego odcinka. Na ocenę przyjdzie jeszcze czas. Tak przynajmniej sprawę tłumaczą przedstawiciele komunikacji miejskiej.

Czy praskie metro pojedzie kiedyś na lotnisko? – pytają szczególnie cudzoziemcy. Praskie metro (prawdopodobnie – bo nigdy nic nie wiadomo w polityce) na lotnisko nie pojedzie. Stacja przy szpitalu na Motolu (jeden z największych w Europie) pozostanie na zawsze (bądź na bardzo długo) ostatnią stacją. Praski magistrat ma w planach budowę szybkiej kolei – to ona będzie odpowiadała za transport na lotnisko.

Jak nowe stacje wyglądają? Dużo światła, dużo przestrzeni, wszystko jeszcze pachnie nowością. Może to psuje odbiór… Brakuje ducha, tego spleenu podziemnego systemu. Czy przyjdzie z czasem? Na tablicach informacyjnych przeczytamy o kolorach, wykorzystanych materiałach, pewnych charakterystycznych elementach, które mają nawiązywać do położenia stacji. Ale wciąż ma się wrażenie, że to bardziej dorabianie filozofii, niż koncept. Może tak się teraz projektuje na całym świecie…O aluminiowych, futurystycznych panelach na linii zielonej, w końcu lat 70-tych, statystyczny podróżny myślał pewnie podobnie. Dziś to symbol praskiego metra…Wtedy aż 4 proc. budżetu przeznaczano na wystrój, na sztukę w praskim metrze. Czasy się zmieniły – okazuje się, że może zabraknąć pieniędzy na schody ruchome.

Bořislavka

Pierwsza nowa stacja, choć wykopana i dokończona jako ostatnia. Wysoka, jednonawowa. Przestrzeń może robić wrażenie. Kolory charakterystyczne dla zielonej linii („A”) praskiego metra. Czerwień i zieleń – charakterystyczny zielony pas, idący przez całą długość stacji. Chyba najmniej ciekawa z nowych stacji. Początkowo miała się nazywać Červený Vrch – w nawiązaniu do pierwszego praskiego blokowiska, które się nad stacją znajduje. Zwyciężyły względy komercyjne – w pobliżu ma powstać centrum handlowo-administracyjne Bořislavka.

praskie metro podróż na lotnisko zwiedzanie pragi jak dojechać do centrum pragi

praskie metro linie metra nowe stacje zwiedzanie pragi co zobaczyc przewodnik po pradze czeskiej

praskie metro praga nowe stacje linie metra w pradze mapa zwiedzanie pragi transport publiczny majówka

Nádraží Veleslavín

To jest teraz „brama Pragi” – pierwsza stacja metra, z którą mają do czynienia podróżni jadący z lotniska. Tu już robi się ciekawiej. Trzynawowa stacja, choć dająca wrażenie przestrzeni. Także dzięki białym panelom na sklepieniu i marmurowej posadzce, która odbija światło. Chyba najbardziej klasyczna z wszystkich nowych stacji. Retro odczucie potęgują obłożone stalą filary i okrągłe zegary, takie jak te, które możemy zobaczyć na szanujących się dworcach. To nawiązanie do pobliskiego dworca Praha-Veleslavín, symboliczne połączenie dwóch środków transportu. Bardzo mi się podoba, że przy projektowaniu zupełnie zrezygnowano z elektronicznych zegarów. A w jakich warunkach będziecie oczekiwać na autobus, jadący na lotnisko? Zobaczcie sami poniżej:

połaczenie na lotnisko metro praskie metro w pradze nowe stacje metra

 

zwiedzanie pragi metro praskie metrem po pradze na lotnisko vaclava havla w pradze

nadrzi veleslavin metro w pradze praskie metro przewodnik po pradze

praga praska komunikacja dojazd na lotnisko praskie przewodnik po pradze praktyczne porady

metro praga praska komunikacja nowe stacje metra podróżowanie zwiedzanie transport publiczny

Petřiny

Od razu mi się spodobała. Stacja jest jasna, jak nowoczesne laboratorium (podobnie jak Bořislavka). Można kręcić tu jakiś cyberpunk, tym bardziej, że mamy dominujące, ciekawe elementy z wykorzystaniem betonu. Przede wszystkim wielki monolit z nazwą stacji, który wygląda jak betonowa tabletka panadolu. Mam skojarzenia z modernistyczną świątynią. Zwróćcie uwagę na ciekawie rozwiązaną budkę dla dozorcy stacji: przycumowała na peronie, jak łódź podwodna. Posadzka wyłożona kwadratowymi płytkami w kolorach białym, czarnym i szarym – ma nawiązywać do chodników w historycznym centrum Pragi. Najdłuższe ruchome schody nowego odcinka – 51 metrów, mogą robić wrażenie – choć wciąż daleko im do rekordu na stacji Náměstí Míru. Tam eskalator ma długość 87 metrów.

praga praskie metro nowe stacje komunikacja miejska w praktyce przewodnik praktyczny praskie nowosci

praga metro zwiedzanie przewodnik nowe stacje jak dojechać majówka długi weekend

praga metro transport komunikacja metro tramwaj autobus bilety komunikacji

Nemocnice Motol

To z pozoru najmniej ciekawa stacja, ale broni się przeszkolonym dachem. W słoneczne dni, szczególnie rano – robi to wrażenie. Stacja, jako jedyna na nowym odcinku, była pogłębiana. Na peron wchodzi się prosto z ulicy, westybul znajduje się pod torami. Jako jedyna też posiada boczne perony, tory leżą pośrodku. Na ścianach duże, ceramiczne, jasne płyty – kontrastujące z ciemną posadzką. Nie zabrakło zielonego pasa z nazwą stacji. Wyjdźcie na zewnątrz – sprawdźcie jak rozwiązano „bryłę” stacji i jej umieszczenie przy relatywnie uczęszczanej trasie. „Grzbiet” stacji jakby wychodził z ziemi. Jest znacznie ciekawiej niż w środku.

praskie metro w pradze praska komunikacja nowe stacje linia zielona A zwiedzanie pragi

praskie metro motol nowa stacja linia a zwiedzanie pragi z przewodnikiem praga na weekend transport komunikacja miejska

 

Reklamy

Jedna odpowiedź to “NOWE STACJE PRASKIEGO METRA”

  1. Bardzo ciekawy opis

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: